author
Arla Behm2021-06-10

Kerää asiakastietoa ilahtuneilta asiakkailta

Useimmilla yrityksillä on nykypäivänä paljon asiakasdataa järjestelmissään, mutta suurista määristä huolimatta tuo data voi usein olla puutteellista. Asiakastiedoista saattaa puuttua olennaisia tietoja, ne voivat olla vanhentuneita tai eivät määrällisesti vastaa todellisuutta. Sen vuoksi on tärkeää, että yritys päivittää jatkuvasti asiakastietojärjestelmäänsä – tai oikeastaan pyytää tavalla tai toisella asiakkaittaan jakamaan omia ajankohtaisia tietojaan. Omien tietojen jakaminen yritysten hyödynnettäväksi on kuitenkin viime vuosien aikana saanut hieman negatiivisen sävyn yllensä, jonka seurauksena asiakastietojärjestelmien ylläpitämisestä on tullut yhä työläämpää. Asiakastietojen keräämisessä voi kuitenkin onnistua ja koko prosessi voi myös olla asiakkaalle mieluisa, kunhan ajoitus ja sisältö ovat kunnossa.

Rikastimme hetkeksi omaa asiakasrekisteriämme, kun ilahdutimme asiakkaitamme monipuolisen Collect-palvelumme avulla. Toteutimme nimittäin hiljattain tekstiviestikampanjan, jonka konversio oli lähes 50 % ja joka sai noin 100 henkilöä toimimaan alle 15 minuutissa viestin vastaanottamisesta – jouluaattona.

Lähetimme tekstiviestinä vuosittaisen joulutervehdyksemme, jossa kiitimme asiakkaitamme ja sidosryhmiämme yhteisistä hetkistä vuonna 2020 ja muistimme heitä levyllisellä suklaata. Tekstiviestien lähetystä varten järjestelmistämme löytyi asiakkaittemme puhelinnumerot, mutta suklaan toimittaminen vaatisi myös heidän yhteystietonsa.

Ajoituksella on merkittävä rooli tekstiviestien lähetyksessä, sillä viesti ei jää syötteisiin odottamaan sovelluksen avaamista vaan saapuu suoraan vastaanottajan puhelimeen. Oikealla ajoituksella voidaan ilahduttaa, yllättää positiivisesti tai luoda lisäarvoa. Huonosti ajoitettu tekstiviesti voi sen sijaan herättää negatiivisia tunteita lähettäjää kohtaan. Tällä kertaa lähetimme tervehdyksen poikkeuksellisesti jouluaattona aamupäivällä, jolloin useat suomalaiset rauhoittuvat joulun viettoon ja viestintä- sekä somekanavat hiljenevät. On tavanomaista, että tekstiviestit huomataan ja avataan nopeasti, mutta erityistä oli se, kuinka nopeasti viestin saapumisesta vastaanottajat siirtyivät jättämään yhteystietojaan. Onnistuimme lähettämään viestin hetkenä, jolloin monella vastaanottajalla oli aikaa lukea viesti, mutta myös ilahtua suklaalevystä ja jättää omat yhteystiedot.

Meidän tapauksessamme yhteystiedoilla rikastettua asiakasdataa käytettiin ainoastaan suklaiden postittamiseen oikeisiin osoitteisiin. Emme siis säilöneet asiakkaidemme yhteystietoja rekisteriimme tai tietokantoihimme. Usealle muulle yritykselle rikkaampi asiakasdata voi luoda paljonkin lisäarvoa ja etenkin kuluttaja-asiakkaille palveluja tarjoaville yrityksille jokainen lisätieto omasta asiakkaasta on askel kohti asiakaslähtöisempää ja tuloksellisempaa liiketoimintaa.

Pohdimme mielellämme kanssasi parhaimman ratkaisun, sisällön sekä ajoituksen juuri sinun yrityksellesi ja asiakkaillesi. Collect-palvelumme sopii moniin eri tilanteisiin ja kaikkien yritysten tarpeisiin – ota yhteyttä ja tee asiakastietojen ylläpitämisestä helpompaa.