author
Arla Behm2020-11-12

Kolme tapausta, joissa sinunkin yrityksesi voi hyödyntää personoituja massatekstiviestejä

Tekstiviestien voisi kuvitella olevan vanhentunut viestintäkeino – ovathan ilmaiset viestipalvelimet korvanneet ne suurilta osin kuluttajien käytössä. Juuri tämä on kuitenkin yksi niistä syistä, miksi tekstiviestit ovat niin tehokkaita viestinnän välineitä tänäkin päivänä. 20 vuotta sitten ilahduimme satunnaisista sähköposteista ja hukuimme kirjeisiin – nyt tilanne on päälaellaan. Jätämme mieluummin sähköpostit lukematta, mutta ilahdumme saadessamme kirjepostia. Tekstiviesti tavoittaa vastaanottajan reaaliajassa siellä missä hän on, mutta erottuu viestitulvasta erityisen kanavansa vuoksi.

Kuulostaa uskomattomalta, mutta jopa 90 % tekstiviesteistä avataan kolmen minuutin kuluttua niiden lähettämisestä. Kun otetaan huomioon, kuinka helppoa ja halpaa personoitujen massaviestien lähettäminen on, tuntuu hullulta, miksi niin harva yritys ottaa tästä uniikista viestintäväylästä hyödyn irti. Tekstarit eivät nimittäin ole hyödyllisiä vain terveysasemille ja teleoperaattoreille – tässä postauksessa kerrommekin, miten niitä voi hyödyntää mikä tahansa pizzeria, kauneushoitola, kahvila, kauppakeskus, verkkokauppa tai kivijalkamyymälä.

1. Tiedota poikkeustilanteista

Yksi tekstiviestin lyömätön etu piilee sen nopeudessa. Tekstiviestin vastaanottaminen ei riipu paikasta, ajasta tai nettiyhteydestä – lisäksi se on paljon sähköpostia helpommin huomattavissa. Erilaisissa hätä- ja poikkeustilanteissa tekstiviesti onkin yksi parhaista tiedottamisen keinoista. Kun todella pikainen viesti täytyy levittää suurelle massalle yhtä aikaa, suoriutuu harva viestintäkeino tekstiviestiä paremmin.

Hätä- ja poikkeustilanteita voivat olla esimerkiksi uhkaavat sääolosuhteet, sähkö- tai nettiyhteyskatkokset, turvallisuutta riskeeraavat tilanteet ja evakuoinnit. Kaikki toimistorakennukset, ostoskeskukset, tehtaat, etätyöfirmat sekä suuret tapahtumat tarvitsevat salamannopean viestintäkeinon erikoistilanteita varten. Sen avulla varmistetaan niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin turvallisuus, kuin myös taataan nopeat reaktiot sekä sujuvat asiakaskohtaamiset yhtenäisen linjan mukaisesti.

2. Lähetä ajankohtaisia yllätystarjouksia

Tekstiviesti on nopea viestintäkeino ja valtaosa vastaanottajista näkee viestin vain parin minuutin kuluessa lähettämisestä. Samanlaista suorituskykyä voisi kuvitella vain sosiaaliselta medialta. Tämä ei kuitenkaan pidä lainkaan paikkaansa, vaan sosiaalinen media näyttää sisältöjä kiinnostavuusjärjestyksessä. Näin ollen sisältösi voi näkyä seuraajillesi vasta päivien kuluttua – tai pahimmassa tapauksessa ei lainkaan.

Salamannopealla tekstiviestillä voit kohdentaa tietynlaisia ja tarkoin määriteltyjä tapahtumia. Voittiko Suomi tärkeän jääkiekko-ottelun? Ruokakauppa voi juhlistaa voittoa loppuillan kestävillä tarjouksilla. Yllättikö kevään keskellä aurinkoinen kesäpäivä? Ravintola voi kutsua asiakkaita juuri avatuille terasseille. Pizzeria voi houkutella nälkäisiä työläisiä pizzalle juuri ennen lounasaikaa lähetetyllä viestillä; kamalien pakkasten ja kaatosateiden aikana ruoan kotiinkuljetuspalvelut voivat tavoittaa viestillä monta potentiaalista kaupassakäyntiä välttelevää asiakasta. Kampaaja voi lähettää erikoistarjouksen hiljaisena päivänä; vaatekauppa voi kannustaa asiakkaitaan shortsiostoksille silloin, kun kevään lämpötila nousee ensimmäistä kertaa yli kahteenkymmeneen asteeseen. Nopean reagoinnin tarjoukset ja mainontamahdollisuudet ovat rajattomat, kun viesti menee perille oikeille ihmisille, oikeaan aikaan.

3. Muistuta asiakkaita tapaamisista ja aikatauluista

Käykö asiakkaillesi usein niin, että he unohtavat tulla paikalle sovittuun tapaamiseen tai jättävät vahingossa vastaamatta viestiisi ennen asetettua eräpäivää? Nämä voivat olla arkipäiväisiä asioita esimerkiksi kampaamoissa, kauneushoitoloissa, hierojilla sekä kurssien järjestäjillä. Aikataulut ja asiakkuudet voivat kuitenkin kärsiä, mikäli unohduksia tapahtuu jatkuvasti. Työntekijälle tai yritykselle unohdukset merkitsevät hukattua työaikaa, asiakkaasta on taas inhottavaa maksaa myöhästymismaksuja ja jäädä odottamaan uutta aikaa.

Personoidun massatekstiviestin avulla asiakkaita on helppo muistuttaa sovituista aikatauluista. Myös asiakaskokemus vahvistuu, sillä asiakas saa merkin sitä, että yrityksesi välittää hänestä ja hänen aikatauluistaan. Sinun ei tarvitse murehtia viestin lähettämisestä itse – järjestelmämme hoitaa muistutuksen automaattisesti puolestasi.

Tarkkaan kohdennettua viestintää

Viestintä herättää enemmän tunteita silloin, kun se on osuvaa, ajankohtaista ja vastaanottajalle kohdennettua. Tekstiviesti on helppo ja edullinen keino vastata juuri tällaiseen kysyntään. Saitko tästä tekstistä ideoita oman yrityksesi viestintään? Varaa aika ilmaiseen konsultaatioosi, niin voimme yhdessä viilata massatekstiviestit juuri sinun yrityksellesi optimaalisiksi. Voit myös suoraan tutustua massaviestipalveluihimme.