author
Arla Behm2021-11-30

Maksimoi joulukampanjoidesi tuloksellisuus ja päätä vuosi onnistuneesti!

Joulukuu on kaikille ja kaiken kokoisille yrityksille erinomainen tilaisuus kehittää asiakassuhteita, kasvattaa myyntiä, houkutella uusia asiakkaita ja vahvistaa vuorovaikutusta nykyisten asiakkaiden kanssa sekä vahvistaa omaa brändiä.

Analysoi kuluttajien käyttäytymistä ja trendejä

Verkkokauppojen suosio jatkaa kasvuaan ja valtaosa verkkokauppaostoksista tehdään nykyään puhelimilla. Etenkin joulun kiireiden keskellä kuluttajat hoitavat ostoksensa mieluummin verkossa välttääkseen turhaa jonottamista ja nauttiakseen stressittömästä ostokokemuksesta. Tämä tarjoaa yrityksille oivallisen mahdollisuuden ilahduttaa uusia sekä olemassa olevia asiakkaita tarjoamalla miellyttävän ostokokemuksen verkkokaupoissaan etenkin joulun kiireiden keskellä.

Nykyään pidämme puhelimiamme jatkuvasti käsissämme, tai ainakin lähettyvillämme. Kuluttajat selaavat verkkokauppoja ja etsivät sopivia tuotteita puhelimillaan ja hoitavat käytännössä kaiken puhelimitse ­– mikäli vain mahdollista. Suoraan puhelimiin lähetetyt viestit ovat siksi täydellinen kanava, kun haluat tavoittaa asiakkaasi nopeasti ja kiinnittää heidän huomionsa. Tekstiviestien käyttäminen asiakasviestinnässäsi tehostaa asiakkaidesi ostoprosessia ja tekee asiakaskokemuksesta miellyttävämmän.

Luo positiivisia asiakaskokemuksia kiireiden keskellä

Yksinkertaisen ja sujuvan asiakaskokemuksen tarjoaminen varmistaa sen, etteivät asiakkaasi hylkää ostoskorejaan verkkokaupassasi. Varmista, että sivustollasi on helppo navigoida, tuotteet ovat helposti selattavissa ja maksaminen on yksinkertaista ​​sekä turvallista myös mobiililla. Lisäksi mahdollisia ongelmatilanteita tai kysymyksiä varten on tärkeää, että kuluttajat voivat tarvittaessa lähettää viestejä sekä kysymyksiä asiakaspalveluusi – mieluiten vuorokauden ympäri ja ilman turhia jonotuksia. Erinomainen ratkaisu asiakaspalvelun digitalisoimiseen ja tehostamiseen on esimerkiksi WhatsApp, joka helpottaa sekä kuluttajien asiointia että asiakaspalvelusi työntekijöiden työtä.

Ajankohtainen viestintä läpi koko ostopolun tekee toiminnastasi läpinäkyvää ja kasvattaa kuluttajien luottamusta yritystäsi kohtaan. Helpoiten avoin viestintä onnistuu automatisoitujen teksti- ja mobiiliviestien avulla. Verkkokauppaan saumattomasti integroidulla SMS-ratkaisulla ilmoitat asiakkaille tärkeissä tilanteissa ja oikeaan aikaan. Järjestelmä lähettää viestin automaattisesti kun ”Kiitos tilauksestasi” -sivu ilmestyy kuluttajan selaimeen, kun heidän pakettinsa ovat matkalla ja kun tilaus on onnistuneesti toimitettu perille. Lisäksi pystyt nopeasti viestimään mahdollisista viivästyksistä toimituksessa tai varastosta loppuneista tuotteista sekä ohjata kuluttajan suoraan viestissä olevasta linkistä haluamallesi laskeutumissivulle.

Herätä huomio henkilökohtaisilla viesteillä

Ratkaisumme integroituvat saumattomasti yrityksesi taustajärjestelmiin, jotta tiedonsiirto järjestelmien välillä on mahdollisimman helppoa ja sujuvaa. Tämä mahdollistaa jo olemassa olevien asiakastietojen monipuolisen hyödyntämisen viestien yksilöintiin sekä kohdentamiseen. Henkilökohtaisesti kohdennetut viestit ovat merkityksellisempiä asiakkaallesi ja ne myös huomataan varmemmin. Pelkästään asiakkaan puhuttelu nimellä heti viestin alkuun on ensiarvoisen tärkeää asiakassuhteiden ja asiakasuskollisuuden kannalta. Lisäksi sillä on myös merkittävä vaikutus siihen, millaisia mielikuvia vastaanottaja luo brändistäsi.

Viestien räätälöinti ei rajoitu pelkkään nimellä puhutteluun. Tekstiviestit ovat yksi henkilökohtaisimmista tavoista viestiä asiakkaillesi, jonka ansiosta myös viestien sisältöä voi räätälöidä vastaanottajille sopivaksi. Voit luoda asiakkaistasi eri ryhmiä, jotta voit segmentoida viestintääsi ja tavoittaa siten oikean henkilön oikealla viestillä. Ryhmät voi jaotella esimerkiksi perinteisten demograafisten segmenttien mukaan tai voit käyttää yksilöllisiä, juuri sinun yrityksesi viestintää tukevia segmenttejä. Asiakkaasi arvostavat asianmukaisten tarjousten saamista ja viestintäsi on tehokkaampaa, kun vältyt tuhlaamasta rahaa viestintään, joka ei puhuttele asiakkaitasi.

Toteuta monikanavaista ja tehokasta viestintää

Mobiiliviestinnän lisääminen viestintästrategiaasi ei tarkoita, että kaikki yrityksesi resurssit tulisi kohdentaa ainoastaan tekstiviesteihin. Tärkeämpää on pohtia, mikä viestintäkanavista tukee viestisi sisältöä, tavoitteitasi ja asiakkaitasi parhaiten. Etenkin silloin, kun haluat tavoittaa asiakkaasi nopeasti ja varmasti, ilahduttaa heitä henkilökohtaisesti ja viestiä kustannustehokkaasti, kannattaa hyödyntää tekstiviestejä.

Tekstiviesti saavuttaa vastaanottajan keskimäärin 4 sekunnissa, 98 % viesteistä huomataan ja 90 % viesteistä luetaan 3 minuutin sisällä vastaanottamisesta. Tekstiviesteillä lähetät viestisi juuri sinne, missä asiakkaasi huomio on ja juuri silloin, kun viestisi on hänelle tärkeä.