Ota yhteyttä:

Ota yhteyttä

Autamme mielellämme! Täytä lomake ja otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Ota yhteyttä:

Miksi ja miten kanta-asiakkaita kuuluu kerätä?

23 syyskuu 2020
Share:

Kanta-asiakkaista on tullut lähivuosina erityisen tärkeitä, sillä markkinat ovat täynnä kilpailijoita ja uusia tuotteita ilmestyy jatkuvasti. Harva yritys erottuu kilpailijoistaan enää täysin uniikilla tuotteella, vaan tuotteet alkavat valmistajasta riippumatta muistuttaa toisiaan yhä enemmän. Lojaalit asiakkaat ja brändiuskollisuus ovat usean yrityksen elinehto, sillä usein kilpailijalle siirtymisen esteenä voi olla pelkkä asiakkaan kokema luottamussuhde yritykseesi.

Kaikki yritykset haluavat lojaaleja asiakkaita ja kestäviä suhteita – voi olla kuitenkin vaikeaa tietää, mistä tai miten tällaisia asiakkaita saada. Tässä tekstissä kerromme parhaan vinkkimme kanta-asiakasrekisterin keräämiseen. Keino sopii myös pienille yrityksille ja niille, jotka eivät halua ottaa käyttöön fyysistä kanta-asiakaskorttia tai ylläpitää kokonaista sovellusta. Käydään kuitenkin ensin läpi kanta-asiakkuuksien tuomia hyötyjä.

 

Miksi?

Toimivalla kanta-asiakasohjelmalla on lukuisia hyötyjä. Niistä tärkeimpiä ovat muun muassa seuraavat:

  • Asiakkaat palaavat. Kanta-asiakkuuden synnyttämä lojaalius näkyy siinä, että asiakas palaa palvelusi äärelle uudestaan ja uudestaan.
  • Kommunikaatio paranee. Kanta-asiakkuuteen liittyy usein oma myyjä tai kontaktihenkilö, postituslistalle liittyminen tai säännölliset uutiskirjeet ja palautekyselyt. Kun samaan asiakkaaseen ollaan usein yhteyksissä, asiakkaan ja yrityksen keskeinen kommunikaatio paranee.
  • Kanta-asiakkaat voidaan erottaa muista asiakkaista. Usein palaavien, rekisteröityneiden tai muuten tietonsa jättäneiden asiakkaiden ostokäyttäytymisestä voidaan valjastaa kallisarvoista dataa esimerkiksi ostotapahtuman kipukohdista, tarjousten ja viestinnän tehokkuudesta sekä asiakastyytyväisyydestä. Datan avulla tarjolla olevaa palvelua on mahdollista kehittää jatkuvasti.
  • Kustannussäästöt. On yleinen tieto, että on halvempaa pitää jo olemassa oleva asiakkuus kuin hankkia uusi. Kanta-asiakkuudella pyritään säilyttämään jo synnytetty asiakassuhde. Kanta-asiakkaille voidaan myös kohdentaa edullisempaa ja parempaa markkinointia, mikä on kustannustehokkaampaa.
  • Asiakastyytyväisyys. Mielikuva yrityksestäsi paranee, kun asiakas huomioidaan yksilönä ja häntä kiitetään lojaaliudesta.
  • Yritykseen sitoutuminen. Sitoutuminen on nykymarkkinoinnin kulmakivi – sen avulla rakennetaan kestävämpiä asiakassuhteita, vahvistetaan brändiä ja saadaan lisänäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kanta-asiakas todennäköisemmin kommunikoi yrityksesi kanssa oma-aloitteisesti ja tukee yritystäsi erilaisissa digimarkkinoinnin kanavissa sekä suosittelee palvelua ystävilleen.

Hyötyihin tutustumisen jälkeen ei ole ihme, että yritykset haluavat oppia keräämään kanta-asiakkaita. Haluatko sinäkin? Siinä tapauksessa jatka lukemista – seuraavaksi kerromme, miten se tapahtuu.

 

Miten?

Hyötyjen lukemisen jälkeen voisi kuvitella, että kestävien asiakassuhteiden rakentaminen on haastavaa. Ei noin mittavia hyötyjä voi saada ilman suuria ponnisteluja, eihän? Hyvä uutinen on kuitenkin se, että usein kanta-asiakkuuden määrittelyyn riittää yksinkertaisesti pelkkä status.

Vaikka asiakkuudet ovat ihmissuhteita siinä missä ystävyydetkin, rakentuu kanta-asiakkuuden synnyttämä luottamussuhde enemmän omalla painollaan. Asiakkuudet toki vaativat säännöllistä ylläpitoa, jota voi toteuttaa henkilökohtaisilla tarjouksilla ja personoidulla viestinnällä. Kun asiakkuuteen panostetaan, koettu luottamussuhde vahvistuu joka kohtaamisen myötä – tavallinen kuluttaja kuitenkin lukee itsensä kanta-asiakkaaksi yleensä heti silloin, kun häntä puhutellaan sellaisena. Kun kuluttaja kokee, että hän saa yritykseltäsi kiitosta ja palkintoja uskollisuudestaan, hän todennäköisesti palaa jatkossakin palvelusi pariin.

On tärkeää osoittaa asiakkaalle, millä toimilla hän saavuttaa kanta-asiakkaan statuksen. Joillakin yrityksillä keino on ladata sovellus ja kerätä pisteitä, toisella päästä ostomäärien mukaan esimerkiksi kulta- ja hopeatasoille. Me ehdotamme keinoksi tekstiviestiä.

 

Näin saat kanta-asiakkaan

Tekstiviestillä on mahdollista lähettää yrityksesi väreillä, kuvilla ja logoilla personoitu kysely, johon asiakas täyttää tietonsa. Samassa kyselyssä voit kartoittaa hänen tarpeitaan, mieltymyksiään tai kiinnostuksen kohteitaan sekä tarjota mahdollisuutta liittyä sähköposti- tai tekstiviestilistalle. Yhden viestin avulla saat asiakkaan tiedot, kannustat häntä sitoutumaan ja ymmärrät hänen persoonallisuuttaan paremmin – kaikki näistä ovat sellaisia asioita, joiden avulla mahdollistetaan kanta-asiakkuuden tuomia hyötyjä.

Asiakkaalle keino on käyttäjäystävällinen ja helppo, ja hän saa kyselyn avulla varmistuksen siitä, että kuuluu nyt yrityksesi tärkeimpiin asiakkaisiin. Tärkeää on myös se, että asiakkaalla on selkeä väylä, jonka kautta hän voi suostua etuohjelmiin ja markkinointiviestintään. Kyselyn täyttämisen jälkeen voit kontaktoida asiakkaan välittömästi ja tarjota hänelle kiitoksena jotain spesiaalia, jotta positiiviset kuluttajakokemukset voivat alkaa. Muista viestissäsi puhutella asiakasta heti oikealla termillä: siis kanta-asiakkaana!

Visuaalisen ja helppokäyttöisen kyselyn luominen on mahdollista palvelumme LINK Collect avulla. Varaa aika ilmaiseen konsultaatioosi, niin kerromme mielellämme lisää Collect-palvelumme hyödyistä. Voit myös lukea suoraan täältä, miten palvelu käytännössä toimii. Mikäli etsit keinoa palkita uskollisia asiakkaitasi, on LINK Coupon oikea ratkaisu sinulle.

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoa? Varaa aika maksuttomaan konsultaatioosi jättämällä sähköpostiosoitteesi, niin olemme yhteydessä sinuun.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Inspiroidu

Other sites