Ota yhteyttä:

Ota yhteyttä

Autamme mielellämme! Täytä lomake ja otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Ota yhteyttä:

Miksi OTT-kanavien kautta kommunikointi on hyväksi yrityksellesi ja asiakkaillesi

22 heinäkuu 2020
Share:

OTT-kanavien hyödyntämiselle on monia syitä. Yksinkertaisimmillaan niiden avulla on mahdollista tavoittaa enemmän kohdeasiakkaita sekä luoda merkityksellisiä ja persoonallisia keskusteluja niissä kanavissa, joita he jo käyttävät päivittäin. OTT tulee sanoista ”over the top”, jolla tarkoitetaan sitä, kun erilaista mediaa välitetään eri käyttäjille internetin välityksellä. OTT-kommunikaatiolla yleensä viitataan muun muassa WhatsApp Business Solutioniin sekä Facebook Messengeriin; muita OTT-palveluja ovat esimerkiksi HBO, Netflix ja Spotify, joiden avulla käyttäjät voivat kuluttaa videoita ja musiikkia.

 

OTT-kanavien hyödyt

Tilastojen mukaan nuoremmat käyttäjät suosivat OTT:n välityksellä toteutettua kommunikaatiota, sillä nämä kanavat tarjoavat kattavan palvelun, joka täyttää monia eri tarpeita. Käyttäjille annetaan mahdollisuus muun muassa seuraaviin:

  • ryhmäkeskusteluihin osallistuminen
  • erilaisten sisältöjen kuten kuvien ja videoiden jakaminen
  • sisältöihin ja viesteihin reagoiminen.

Tämän lisäksi yksi OTT:n suuri hyöty piilee siinä, että kanaviin on helppo päästä käsiksi monilta erilaisilta laitteilta, sillä niiden käyttö vaatii vain nettiyhteyden.

Nykyään yksittäisten tekstiviestien hinnat voivat olla korkeita monissa maissa. Kun valtaosa puhelinliittymistä sisältää rajallisia viestejä mutta rajattomasti nettiä, ei ole ihme, että yhä useampi valitsee OTT-kanavan kommunikointikeinoksi perinteisen SMS:n sijasta. Lisäämällä OTT-kanavat viestintästrategiaasi parannat mahdollisuuksiasi tavoittaa kohdeasiakkaasi. Samalla luot yrityksellesi lisäarvoa sekä kannustat asiakkaitasi antoisaan dialogiin.

 

Laajenna tarjontaasi

Yrityksille on nykypäivänä entistä tärkeämpää tarjota palvelua juuri oikeissa kanavissa. Asiakkaat ovat jakautuneet viettämään vapaa-aikaansa heitä eniten kiinnostavissa kanavissa, joten on kriittistä, että tunnistat brändillesi tärkeimmät alustat ja laajennat palveluntarjontaasi kattamaan ne.

KLM Royal Dutch Airlines on hyvä esimerkki siitä, miten OTT-kanavat voivat tehostaa yrityksen kommunikaatiota. KLM aloitti lähettämään varausvahvistuksia, lentolippuja, check-in-tietoja sekä päivityksiä Facebook Messengerin välityksellä jo vuonna 2016. Heidän tavoitteensa oli lähettää matkustajille olennaiset tiedot helposti ja nopeasti sekä kasvattaa asiakastyytyväisyyttä yksinkertaisella ja läpinäkyvällä kommunikaatioväylällä. Vuosien saatossa he ovat kehittäneet palveluaan entisestään, ja nykyisin voitkin chattailla asiakaspalvelijan kanssa reaaliajassa – mikä on puolestaan vähentänyt asiakaspalvelunumeron ruuhkautumista merkittävästi.

Yhdistämällä useita erilaisia kommunikaatiokanavia yrityksesi näyttäytyy asiakkaalle ammattimaisena ja yhtenäisenä. On tärkeää, että tarjoat monia yhteydenottotapoja, jotta asiakas saa valita hänelle mieluisimman tavan käydä keskustelua kanssasi. OTT-kanavat ovat loistavia väyliä esimerkiksi varausvahvistusten, tarjousten, ilmoitusten ja muistutusten lähettämiseen. Tarjoamalla tällaista keskusteluyhteyttä asiakas voi olla kontaktissa sinuun missä vain ja miltä laitteelta tahansa.

 

Miksi kommunikoida OTT-kanavien välityksellä?

Viimeisimpien tilastojen mukaan WhatsAppilla on kaksi miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti, Facebook Messengerillä taas 1,3 miljardia. Käyttämällä OTT-kanavia et ole ainoastaan tavoitettavissa monilla eri alustoilla, vaan tarjoat asiakkaalle mahdollisuuden valita hänelle mieleisin tapa kommunikoida kanssasi. OTT:lla voit myös hoitaa kaikki asiakaskohtaamisen tarvittavat vaiheet yhdellä kertaa. Esimerkiksi WhatsAppilla voit tehdä kaikki seuraavista:

  • lähettää dokumentteja tai sopimuksia
  • jakaa ohjeistuksia video- tai audiomuodossa
  • tarkentaa sijainteja, kuten nouto- ja toimitusosoitteita
  • saada välitöntä asiakaspalautetta
  • lähettää ilmoituksia tilauksista, palveluista ja muista tiedusteluista.

Tällaisella kaksisuuntaisella vuorovaikutuksella asiakkaan valitsemassa kanavassa aikaansaadaan onnistuneita keskusteluja ja kestäviä asiakassuhteita.

 

Minunkin yritykseni OTT-kanaviin

Mikäli mielenkiintosi OTT-kanavien hyödyntämistä kohtaan heräsi, olet juuri oikeassa paikassa. Autamme sinua mielellämme ottamaan OTT-kanavat kuten WhatsApp Business Solutionin sekä Facebook Messengerin osaksi viestintästrategiaasi. Varaa aika ilmaiseen konsultaatioosi tai tutustu OTT-palveluihimme suoraan täällä.

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoa? Varaa aika maksuttomaan konsultaatioosi jättämällä sähköpostiosoitteesi, niin olemme yhteydessä sinuun.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Inspiroidu

Other sites