WhatsApp on yksi maailman käytetyimmistä OTT-kanavista. WhatsApp Business Solution mahdollistaa helpon, turvallisen ja luotettavan yhteyden asiakkaaseen. Sovelluksella on yli 2 miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti ja muihin viestintäkanaviin verraten se tuottaa parempia lukuja liittyen niin viestien avausmääriin kuin aloitettuihin keskusteluihinkin.
Voit hyödyntää WhatsApp Business Solutionia kahdella eri tavalla:
Lähetä ilmoituksia valmiiden raamien avulla, jotka voidaan lähettää milloin vain, mikäli asiakas on vain suostunut vastaanottamaan viestintää. Ilmoituksilla voit tehdä muun muassa seuraavia:
Yritykset, jotka käyttävät WhatsApp Business API-käyttöliittymää ovat havainneet kasvua muun muassa
Asiakaspalveluviesteillä pystytään käymään kaksisuuntaista keskustelua asiakkaiden kanssa. Tämä tarkoittaa, että asiakas pystyy aloittamaan WhatsApp keskustelun yrityksesi kanssa. Voit myös pyytää asiakaspalautetta välittömästi kontaktin jälkeen. Tämän lisäksi WhatsApp on hyvä asiakaspalvelun työkalu, sillä keskustelussa voit myös
Sen lisäksi, että viestintäkanava on luotettava, yksinkertainen ja turvallinen, voi asiakasdialogia helpottaa myös seuraavilla ominaisuuksilla:
Lue lisää OTT-kanavista täällä
Puhu asiakkaidesi kielellä
WhatsApp Business Solution mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen ja sitouttamisen sekä kontaktoinnin kehittämisen. Brändätty bisnesprofiili auttaa sinua rakentamaan luottamuksellisia asiakassuhteita. Yksityisyys ja turvallisuus on WhatsAppille ylin arvo, ja sovellus onkin sitoutunut käyttäjäturvallisuuteen monipuolisesti.
Kanavan kautta voit myös:
WhatsApp on rakennettu akku- ja datakevyeksi, jotta se toimii mahdollisimman luotettavasti myös edullisimmissa puhelinmalleissa sekä huonoimmilla yhteyksillä. Kun muut kommunikaatiokanavat eivät ole toiminnassa tai niiden käyttömukavuus heikkenee, toimii WhatsApp yhä moitteetta.
Kuvat
Voit lisätä kuvia suoraan viesteihin. Tämä voi tarkoittaa lento- tai teatterilippuja, ohjeita tai käyttökirjoja. Asiakas voi jatkaa keskustelua jatkokysymyksillä samassa chatissa sen sijaan, että osa tiedoista lähetettäisiin sähköpostitse, osa postitse ja osa asiakaspalvelukanavan kautta.
Sijainnit
Sijaintien avulla:
Tämä ominaisuus on olennainen erityisesti logistiikan sekä kotiinkuljetusten yhteydessä. Käyttäjät näkevät tarvitun sijainnin, voivat keskustella yrityksen kanssa sekä
Videot
Voit lisätä videota suoraan viestiisi. Videotiedosto voi olla esimerkiksi
Dokumentit
Voit lähettää myös dokumentteja suoraan viestissä ja välittää ohjekirjoja tai laskuja. Voit lähettää myös
Audio
Ääniviestin lähettäminen on mahdollista suoraan viestissä. Näin voit tehdä asiakasdialogista entistä henkilökohtaisempaa. Voit muun muassa
URL-linkillä varustettu viesti
Voit lisätä URL-linkkejä helposti tekstiisi, joista voit halutessasi esittää myös linkin esikatselun. Tätä ominaisuutta voit hyödyntää käyttöehtojen, laskujen, tilausvahvistusten, sopimusten sekä maksujen kanssa.
Yksi tai useampi kontakti
WhatsApp Business Solutionin avulla voit jakaa yhteystietoja suoraan asiakkaidesi kanssa. Näin voit käyttää tätä ominaisuutta:
Ilmoitukset
Ilmoitukset ovat valmiita malliviestejä, joita voit lähettää milloin vain. Niiden avulla voit
WhatsAppin luoma asiakaskokemus on suunniteltu siten, että se yhdistää ihmiset helposti ja yksinkertaisesti – käyttöliittymä toimii ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä ja elementtejä ja se tarjoaa useita lisäominaisuuksia pelkän tekstin lisäksi. Tämä takaa mutkattoman kokemuksen riippumatta asiakkaan sijainnista, laitteesta, yhteyden laadusta tai lukutaidon tasosta.
Suostumukset
Asiakkaiden täytyy itse antaa suostumus vastaanottaa WhatsApp-viestintää yritykseltäsi. On onneksi erilaisia tapoja, joiden avulla voit viestiä, että asiakkaasi voivat olla yhteydessä sinuun WhatsAppissa. Ensin sinun täytyy tietää, missä asiakkaasi ovat ja mitä kanavaa he käyttävät. Voit myöhemmin personoida suostumuksen antamista juuri kohdeasiakkaallesi houkuttelevaksi.
QR-koodi
Luo QR-koodi ja lisää se digimainoksiisi, verkkosivuillesi ja tulostettuihin materiaaleihin. Potentiaaliset asiakkaat eivät tarvitse erillistä sovellusta yhteydenottoa varten, vaan puhelimen kamera kelpaa hyvin.
Verkkosivut
Lisää WhatsApp-numerosi verkkosivujesi yhteystietoihin. Voit lisätä myös QR-koodin tähän kohtaan. Voit myös upottaa sivuillesi ”ota yhteyttä WhatsAppissa” -painikkeen tai luoda yhteydenottoa varten oman laskeutumissivun.
Sähköpostin allekirjoitus
Käytä WhatsAppin puhelinnumeroa, linkkiä tai QR-koodia sähköpostisi allekirjoituksessa muistutuksena siitä, että yritykseesi saa yhteyden myös sitä kautta.
Kannusta myös työntekijöitäsi lisäämään WhatsApp-numero sähköpostin loppuun. Voit myös käyttää wa.me-linkkiä eli lyhyttä URL-linkkiä, joka vie suoraan yrityksesi WhatsApp-keskusteluun. Voit luoda oman linkkisi lisäämällä osoitteen https://wa.me/ perään oman yritysnumerosi kansainvälisessä muodossa (esimerkiksi wa.me/1555123456). Poista nollat, sulut ja viivat lisätessäsi puhelinnumeron kansainvälisessä muodossa.
Maksettu näkyvyys
Luo mainoksia Facebookiin tai Instagramiin, joita klikkaamalla asiakas ohjataan WhatsApp-keskusteluun kanssasi. Voit myös lisätä sen osaksi AdWords-kampanjaasi. Suoraan WhatsAppiin vievät mainokset mahdollistavat ennätysnopean ja helpon tavan vastata kysymyksiin, kasvattaa kanssakäyntien määrää sekä tarjota tukea ja palvelua.
Offline
Käytä QR-koodeja, puhelinnumeroja ja muuta relevanttia informaatiota tuotepakkauksissa, kuittauksissa ja muussa mainonnassa tiedottaaksesi asiakkaita siitä, että asiakaspalvelusi on saatavilla WhatsAppissa.
Logistiikka
Voit parantaa asiakastyytyväisyyttä pitämällä asiakkaat tietoisina ajankohtaisista muutoksista. WhatsAppilla voit käynnistää kaksisuuntaisen kommunikaation, jossa viestit helposti toimitusajoista sekä reaaliaikaisesta sijainnista. Voit myös ilmoittaa
Pankki- ja vakuutusmaailma
Pankki- ja vakuutusyhtiöt voivat hyödyntää WhatsAppia monin tavoin. Sovellusta voi hyödyntää sekä asiakaspalveluun että ilmoituksiin.
Asiakaspalvelu
Ilmoitukset:
Tietoliikenne
Tietoliikenneyritykset voivat saada paljon kysymyksiä asiakaspalveluunsa. WhatsAppin avulla voit ratkaista ongelmia reaaliaikaisesti. Olipa kyseessä tilin saldo, päivitykset, tilausmuutokset tai toimitusviivästykset, on WhatsApp toimiva väylä viestiä. Voit myös ilmoittaa
Vähittäismyynti ja verkkokauppa
Vähittäismyynnin ja verkkokaupan tapauksessa tilausmuutokset tai toimitusviivästykset on helppo selvittää WhatsAppilla. Voit liittää mukaan kuitteja tai antaa vahvistuksia. Voit myös käsitellä
Matkustus ja majoittuminen
Matkustussektorilla on tärkeää saada kerättyä kaikki tieto yhteen kanavaan. WhatsAppilla voit jakaa kaikki tiedot vahvistuksista ja muista tiedoista matkan ajalta. Voit myös lähettää lisätietoja matkan aikana ja tarjota ekstrapalveluja. Tämän lisäksi voit
Yritykset, jotka hyödyntävät WhatsApp Business API-käyttöliittymää ovat huomanneet kasvua asiakastyytyväisyydessä, NPS-arvioinneissa sekä asiakaspalvelun tehokkuudessa.
Etsitkö lisätietoa? Ole yhteydessä meihin
Lue lisää WhatsAppista
Kaipaatko lisätietoa? Varaa aika maksuttomaan konsultaatioosi jättämällä sähköpostiosoitteesi, niin olemme yhteydessä sinuun.