Ota yhteyttä:

Ota yhteyttä

Autamme mielellämme! Täytä lomake ja otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Ota yhteyttä:

Vahvista asiakaskommunikaatiotasi WhatsApp Business Solutionin avulla

3 syyskuu 2020
Share:

Yhteydenpidon täytyy olla asiakkaalle helppoa. Mikset siis viestisi hänelle yhden käytetyimmän sovelluksen kautta? Käytä WhatsApp Business Solutionia helposti API-rajapinnan kautta ja kommunikoi asiakkaasi kanssa saumattomasti. Samalla voit kasvattaa, kehittää ja parantaa viestintääsi käytyjen asiakasdialogien pohjalta.

 

Mikä WhatsApp Business Solution on?

WhatsApp on yksi maailman käytetyimmistä OTT-kanavista. WhatsApp Business Solution mahdollistaa helpon, turvallisen ja luotettavan yhteyden asiakkaaseen. Sovelluksella on yli 2 miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti ja muihin viestintäkanaviin verraten se tuottaa parempia lukuja liittyen niin viestien avausmääriin kuin aloitettuihin keskusteluihinkin.

 

Käytä WhatsAppia kahdella eri tavalla

Voit hyödyntää WhatsApp Business Solutionia kahdella eri tavalla:

  1. Ilmoitukset

Lähetä ilmoituksia valmiiden raamien avulla, jotka voidaan lähettää milloin vain, mikäli asiakas on vain suostunut vastaanottamaan viestintää. Ilmoituksilla voit tehdä muun muassa seuraavia:

  • välittää tärkeitä, aikakriittisiä viestejä asiakkaan ostopolulla
  • jatkaa keskustelua asiakkaan kanssa, joka vastaa ilmoituksiisi
  • valita kymmenestä eri viestipohjasta ostopolun eri vaiheissa.

Yritykset, jotka käyttävät WhatsApp Business API-käyttöliittymää ovat havainneet kasvua muun muassa

  • postituslistalle liittymisissä
  • vastaanotto-, avaus- ja konversiomäärissä
  • jatkuvien asiakkuuksien määrissä.
  1. Asiakaspalveluviestit (kaksisuuntaiset ilmoitukset)

Asiakaspalveluviesteillä pystytään käymään kaksisuuntaista keskustelua asiakkaiden kanssa. Tämä tarkoittaa, että asiakas pystyy aloittamaan WhatsApp keskustelun yrityksesi kanssa. Voit myös pyytää asiakaspalautetta välittömästi kontaktin jälkeen. Tämän lisäksi WhatsApp on hyvä asiakaspalvelun työkalu, sillä keskustelussa voit myös

  • avustaa käyttöönotossa, ongelmatapauksissa ja statuspäivityksissä
  • pyytää NPS-arvioita
  • käydä keskustelua juuri silloin, kun se asiakkaalle parhaiten sopii
  • viestiä asiakkaiden mielimällä tavalla
  • raportoida energiankulutuksesta.

Sen lisäksi, että viestintäkanava on luotettava, yksinkertainen ja turvallinen, voi asiakasdialogia helpottaa myös seuraavilla ominaisuuksilla:

  • Teksti: yksinkertainen tekstiviesti
  • Kuva: Viesti, joka sisältää kuvatiedoston
  • Audio: Viesti, joka sisältää ääninauhaa
  • Video: Viesti, joka sisältää videotiedoston
  • Dokumentti: Viesti, joka sisältää dokumentin
  • Sijainti: Viesti, jossa voidaan jakaa sijaintitieto
  • Yhteystiedot: Viesti, jossa välitetään yksi tai useampi yhteystieto.

Lue lisää OTT-kanavista täällä

Miksi sinun kuuluisi käyttää WhatsApp Business Solutionia

Puhu asiakkaidesi kielellä

WhatsApp Business Solution mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen ja sitouttamisen sekä kontaktoinnin kehittämisen. Brändätty bisnesprofiili auttaa sinua rakentamaan luottamuksellisia asiakassuhteita. Yksityisyys ja turvallisuus on WhatsAppille ylin arvo, ja sovellus onkin sitoutunut käyttäjäturvallisuuteen monipuolisesti.

  • Keräämme dataa mahdollisimman vähän – ainoastaan puhelinnumero tarvitaan palvelun käyttöönottoon
  • Kaikki WhatsAppin ominaisuudet on rakennettu turvallisuus mielessä pitäen
  • Kaikki WhatsAppissa välitetyt viestit ovat automaattisesti päästä-päähän salattuja, jolloin edes WhatsApp tai Facebook eivät voi nähdä viestien sisältöjä.

Kanavan kautta voit myös:

  • tavoittaa viestintään suostuneita asiakkaita ajankohtaisilla, tärkeillä viesteillä ilmoitusmallien avulla
  • kasvattaa sitoutuneisuutta kaksisuuntaisella dialogilla sekä jaetulla medialla
  • ratkaista ongelmatilanteita yksityiskeskusteluissa
  • saada välittömän yhteyden asiakkaisiisi
  • kommunikoida asiakkaillesi heidän suosiman kanavan kautta.

WhatsApp on rakennettu akku- ja datakevyeksi, jotta se toimii mahdollisimman luotettavasti myös edullisimmissa puhelinmalleissa sekä huonoimmilla yhteyksillä. Kun muut kommunikaatiokanavat eivät ole toiminnassa tai niiden käyttömukavuus heikkenee, toimii WhatsApp yhä moitteetta.

 

Ominaisuudet

Kuvat

Voit lisätä kuvia suoraan viesteihin. Tämä voi tarkoittaa lento- tai teatterilippuja, ohjeita tai käyttökirjoja. Asiakas voi jatkaa keskustelua jatkokysymyksillä samassa chatissa sen sijaan, että osa tiedoista lähetettäisiin sähköpostitse, osa postitse ja osa asiakaspalvelukanavan kautta.

 

Sijainnit

Sijaintien avulla:

  • Käyttäjä voi jakaa reaaliaikaisen sijaintinsa GPS:n avulla esimerkiksi toimitusta varten.

Tämä ominaisuus on olennainen erityisesti logistiikan sekä kotiinkuljetusten yhteydessä. Käyttäjät näkevät tarvitun sijainnin, voivat keskustella yrityksen kanssa sekä

  • saada reittiohjeita ravintolaan, hotelliin, kauppaan tai korjaamoon
  • nähdä tietoja junan, bussin tai taksin saapumisesta
  • saada ilmoituksia ruoan tai tilauksen kotiinkuljetuksesta.

 

Videot

Voit lisätä videota suoraan viestiisi. Videotiedosto voi olla esimerkiksi

  • video-opastuksia esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: ”kuinka käyttää”, asennus, ongelmatilanne, käyttöönotto ja huolto
  • ohjevideo, opastus tai koulutus
  • syntymäpäiväonnittelu, tervetulotoivotus tai kiitosviesti.

 

Dokumentit

Voit lähettää myös dokumentteja suoraan viestissä ja välittää ohjekirjoja tai laskuja. Voit lähettää myös

  • laskukopioita, käyttöehtoja tai suostumuksia
  • manuaaleja
  • sopimuksia.

 

Audio

Ääniviestin lähettäminen on mahdollista suoraan viestissä. Näin voit tehdä asiakasdialogista entistä henkilökohtaisempaa. Voit muun muassa

  • lähettää audiotiedoston kerraten asiat, joista sovittiin puhelimitse
  • lähettää kiitoksia, onnitteluja, tervetulotoivotuksia
  • käyttää äänimuotoa asiakkaille, joille se on helpompi kommunikaatiomuoto esimerkiksi vahingoittuneen näön vuoksi.

 

URL-linkillä varustettu viesti

Voit lisätä URL-linkkejä helposti tekstiisi, joista voit halutessasi esittää myös linkin esikatselun. Tätä ominaisuutta voit hyödyntää käyttöehtojen, laskujen, tilausvahvistusten, sopimusten sekä maksujen kanssa.

 

Yksi tai useampi kontakti

WhatsApp Business Solutionin avulla voit jakaa yhteystietoja suoraan asiakkaidesi kanssa. Näin voit käyttää tätä ominaisuutta:

  • käytä digitaalisena käyntikorttina tapahtumissa
  • ohjaa oikean ihmisen puheille välittämällä esimerkiksi matkaoppaan tai vakuutusasiantuntijan yhteystiedot
  • lähetä yhteystietoja taloudenhoitajalle, huoltajille, personal trainerille, kotiopettajalle jne.

 

Ilmoitukset

Ilmoitukset ovat valmiita malliviestejä, joita voit lähettää milloin vain. Niiden avulla voit

  • lähettää tärkeitä, ajankohtaisia viestejä asiakkaasi ostopolulla
  • jatkaa keskustelua asiakkaan kanssa, joka vastaa ilmoituksiisi
  • lähettää ilmoituksia, kuten paketin saapumiseen tai kertakäyttösalasanoihin liittyviä tietoja.

WhatsAppin luoma asiakaskokemus on suunniteltu siten, että se yhdistää ihmiset helposti ja yksinkertaisesti – käyttöliittymä toimii ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä ja elementtejä ja se tarjoaa useita lisäominaisuuksia pelkän tekstin lisäksi. Tämä takaa mutkattoman kokemuksen riippumatta asiakkaan sijainnista, laitteesta, yhteyden laadusta tai lukutaidon tasosta.

Suostumukset

Asiakkaiden täytyy itse antaa suostumus vastaanottaa WhatsApp-viestintää yritykseltäsi. On onneksi erilaisia tapoja, joiden avulla voit viestiä, että asiakkaasi voivat olla yhteydessä sinuun WhatsAppissa. Ensin sinun täytyy tietää, missä asiakkaasi ovat ja mitä kanavaa he käyttävät. Voit myöhemmin personoida suostumuksen antamista juuri kohdeasiakkaallesi houkuttelevaksi.

 

QR-koodi

Luo QR-koodi ja lisää se digimainoksiisi, verkkosivuillesi ja tulostettuihin materiaaleihin. Potentiaaliset asiakkaat eivät tarvitse erillistä sovellusta yhteydenottoa varten, vaan puhelimen kamera kelpaa hyvin.

 

Verkkosivut

Lisää WhatsApp-numerosi verkkosivujesi yhteystietoihin. Voit lisätä myös QR-koodin tähän kohtaan. Voit myös upottaa sivuillesi ”ota yhteyttä WhatsAppissa” -painikkeen tai luoda yhteydenottoa varten oman laskeutumissivun.

 

Sähköpostin allekirjoitus

Käytä WhatsAppin puhelinnumeroa, linkkiä tai QR-koodia sähköpostisi allekirjoituksessa muistutuksena siitä, että yritykseesi saa yhteyden myös sitä kautta.

Kannusta myös työntekijöitäsi lisäämään WhatsApp-numero sähköpostin loppuun. Voit myös käyttää wa.me-linkkiä eli lyhyttä URL-linkkiä, joka vie suoraan yrityksesi WhatsApp-keskusteluun. Voit luoda oman linkkisi lisäämällä osoitteen https://wa.me/ perään oman yritysnumerosi kansainvälisessä muodossa (esimerkiksi wa.me/1555123456). Poista nollat, sulut ja viivat lisätessäsi puhelinnumeron kansainvälisessä muodossa.

 

Maksettu näkyvyys

Luo mainoksia Facebookiin tai Instagramiin, joita klikkaamalla asiakas ohjataan WhatsApp-keskusteluun kanssasi. Voit myös lisätä sen osaksi AdWords-kampanjaasi. Suoraan WhatsAppiin vievät mainokset mahdollistavat ennätysnopean ja helpon tavan vastata kysymyksiin, kasvattaa kanssakäyntien määrää sekä tarjota tukea ja palvelua.

 

Offline

Käytä QR-koodeja, puhelinnumeroja ja muuta relevanttia informaatiota tuotepakkauksissa, kuittauksissa ja muussa mainonnassa tiedottaaksesi asiakkaita siitä, että asiakaspalvelusi on saatavilla WhatsAppissa.

 

Esimerkkejä eri aloille

Logistiikka

Voit parantaa asiakastyytyväisyyttä pitämällä asiakkaat tietoisina ajankohtaisista muutoksista. WhatsAppilla voit käynnistää kaksisuuntaisen kommunikaation, jossa viestit helposti toimitusajoista sekä reaaliaikaisesta sijainnista. Voit myös ilmoittaa

  • lähellä olevasta toimituksesta
  • arvonlisäverosta sekä muista maksuista sekä kuiteista.

 

Pankki- ja vakuutusmaailma

Pankki- ja vakuutusyhtiöt voivat hyödyntää WhatsAppia monin tavoin. Sovellusta voi hyödyntää sekä asiakaspalveluun että ilmoituksiin.

Asiakaspalvelu

  • Tilitiedot
  • Lainasummat
  • Luottorajat
  • Hukattu luottokortti.

Ilmoitukset:

  • Epämääräinen käyttö tai toiminta
  • Veloitetut kulut
  • Luottorajan saavuttaminen
  • Vahva tunnistautuminen
  • Pankkitapahtumat
  • Ajanvarausmuistutukset
  • Yrityksen käytäntöjen hyväksyminen
  • Käytäntöjen muuttuminen tai niiden päivitys.

 

Tietoliikenne

Tietoliikenneyritykset voivat saada paljon kysymyksiä asiakaspalveluunsa. WhatsAppin avulla voit ratkaista ongelmia reaaliaikaisesti. Olipa kyseessä tilin saldo, päivitykset, tilausmuutokset tai toimitusviivästykset, on WhatsApp toimiva väylä viestiä. Voit myös ilmoittaa

  • myöhästyneistä maksuista
  • vahvasta tunnistautumisesta
  • ajanvarausmuistutuksista
  • tilausvahvistuksista.

 

Vähittäismyynti ja verkkokauppa

Vähittäismyynnin ja verkkokaupan tapauksessa tilausmuutokset tai toimitusviivästykset on helppo selvittää WhatsAppilla. Voit liittää mukaan kuitteja tai antaa vahvistuksia. Voit myös käsitellä

  • palautus- tai hyvityspyynnöt
  • tilauspäivitykset tai -muutokset
  • tuotteiden saatavuustiedot
  • laskutus- ja huoltokyselyt
  • vahvistukset palautuksista ja hyvityksistä
  • maksu- ja tilauskuitit
  • toimitusilmoitukset sekä -paikannukset.

 

Matkustus ja majoittuminen

Matkustussektorilla on tärkeää saada kerättyä kaikki tieto yhteen kanavaan. WhatsAppilla voit jakaa kaikki tiedot vahvistuksista ja muista tiedoista matkan ajalta. Voit myös lähettää lisätietoja matkan aikana ja tarjota ekstrapalveluja. Tämän lisäksi voit

  • tarjota paikkavarausta
  • tarjota matkustusluokkakorotuksia
  • käsitellä maksuja ja laskuja
  • antaa bonuspisteitä
  • tiedottaa peruutuksista
  • ilmoittaa viivästyksistä
  • uudelleenvarata matkoja
  • ilmoittaa portin muutoksista
  • tiedottaa check-inistä
  • kertoa passivaatimuksista
  • lähettää lentolippuja
  • muistuttaa hotellivarauksista
  • jakaa hotellin yhteystiedot sekä sijainnin.

Kuinka pääsemme alkuun?

Yritykset, jotka hyödyntävät WhatsApp Business API-käyttöliittymää ovat huomanneet kasvua asiakastyytyväisyydessä, NPS-arvioinneissa sekä asiakaspalvelun tehokkuudessa.

Etsitkö lisätietoa? Ole yhteydessä meihin

Lue lisää WhatsAppista

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoa? Varaa aika maksuttomaan konsultaatioosi jättämällä sähköpostiosoitteesi, niin olemme yhteydessä sinuun.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Inspiroidu

Other sites